Data publikacji: 2021-02-26
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Lockdown nie zwalnia firmy z odpowiedzialności za wypadki
Kategoria: Ubezpieczenia, BIZNES,
Lockdown nie zwalnia właścicieli czasowo zamkniętych firm z obowiązków, które nakłada na nich prawo. Przypomniała o tym tegoroczna zima – nieodśnieżony chodnik czy sople przy dachu zagrażały zdrowiu przechodniów, a firmy narażały na roszczenia od poszkodowanych.
Lockdown nie zwalnia właścicieli czasowo zamkniętych firm z obowiązków, które nakłada na nich prawo.
Przypomniała o tym tegoroczna zima – nieodśnieżony chodnik czy sople przy dachu zagrażały zdrowiu przechodniów, a firmy narażały na roszczenia od poszkodowanych.
Jeśli zamknięta w lockdownie firma ma ubezpieczenie OC, finansową odpowiedzialność za szkody przejmuje na siebie ubezpieczyciel.
Nieczynna w związku z lockdownem firma to oczywiste kłopoty finansowe dla jej właściciela. W trudnym czasie przedsiębiorcom nie pomaga także zima. W świetle prawa zamknięty lokal czy obiekt, np. hostel czy restauracja w centrum miasta, nie usprawiedliwia nieodśnieżonego i oblodzonego chodnika lub spadającego z dachu śniegu czy zwisających z niego sopli. Właściciele nieruchomości muszą o nią dbać i ponoszą odpowiedzialność za wszelkie szkody na zdrowiu i mieniu, do których doszło na należącej do nich posesji.
– NieodÅ›nieżony chodnik, Å›liskie schody, spadajÄ…cy z gzymsu ciężki Å›nieg – to wszystko stwarza zagrożenie dla zdrowia i mienia przechodniów, a w konsekwencji dla finansów przedsiÄ™biorstwa. Poszkodowany może ubiegać siÄ™ o odszkodowanie od firmy odpowiedzialnej za utrzymanie porzÄ…dku w miejscu wypadku. NotowaliÅ›my już takie przypadki tej zimy. Na oblodzonym chodniku przed zamkniÄ™tÄ… restauracjÄ… przechodzieÅ„ zÅ‚amaÅ‚ rÄ™kÄ™ i zgÅ‚osiÅ‚ siÄ™ z roszczeniem do jej wÅ‚aÅ›cicieli. Sprawa trafiÅ‚a do nas, bo restauracja byÅ‚a ubezpieczona w zakresie OC z tytuÅ‚u prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej. W takiej sytuacji, jeÅ›li przedsiÄ™biorca zrobiÅ‚ wszystko, aby uniknąć szkody, a mimo to do niej doszÅ‚o, zakÅ‚ad ubezpieczeÅ„ przejmuje roszczenie i wypÅ‚aca należne odszkodowanie – tÅ‚umaczy Damian Andruszkiewicz, dyrektor Departamentu UbezpieczeÅ„ MaÅ‚ych i Åšrednich PrzedsiÄ™biorstw w Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group.
Podstawę do zgłaszania roszczeń reguluje ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (art. 5 ust. 1 pkt 4). Właściciele nieruchomości muszą pilnować, aby uprzątnąć błoto, śnieg, lód lub inne zanieczyszczenia z przeznaczonych dla pieszych chodników położonych wzdłuż budynku.
OC działa nie tylko po zimowych wypadkach
Przedmiotem ubezpieczenia jest odpowiedzialność cywilna przedsiębiorcy za szkody osobowe lub rzeczowe. Warto pamiętać, że polisa chroni przed stratami czy uszczerbkiem na zdrowiu, których klient faktycznie doznał, ale także przed utraconymi wskutek niespodziewanego wypadku korzyściami (np. czasową utratą zdolności do pracy, a w rezultacie źródła dochodu).
Szkody zimowe to jeden z obrazowych przykładów działania polisy OC. Można jednak powiedzieć, że ubezpieczenie przydaje się przede wszystkim firmom, które opierają działalność na bezpośrednim kontakcie z klientem i jego mieniem.
– WypÅ‚acaliÅ›my już odszkodowania klientom myjni i warsztatów, z których auta wyjeżdżaÅ‚y uszkodzone. ZgÅ‚aszali siÄ™ do nas poszkodowani klienci zakÅ‚adów fryzjerskich czy restauracji. Powodów potencjalnych roszczeÅ„ jest mnóstwo. Ubezpieczeniowe doÅ›wiadczenie uczy, że nawet najwiÄ™ksza ostrożność nie gwarantuje, że do wypadku nie dojdzie – dodaje Damian Andruszkiewicz z Compensy.
Co jest ważne przy zakupie polisy?
Kluczowe jest samo włączenie ryzyka OC do ubezpieczenia firmy. Poza tym bardzo ważne jest, aby suma gwarancyjna – maksymalna kwota, do której odszkodowanie zapłaci ubezpieczyciel – wystarczała do pokrycia ewentualnych roszczeń. Powinna być dostosowana do charakteru prowadzonego biznesu i zakresu potencjalnych szkód. Jeśli przedsiębiorcy trudno jest samodzielnie określić sumę gwarancyjną, powinien zwrócić się z prośbą o poradę do ubezpieczyciela. Ten oceni, jakie szkody (pod względem rodzaju i wartości) stanowią ryzyko dla biznesu i jak wysokie mogą być związane z nimi odszkodowania. Po otrzymaniu zasadnego roszczenia od poszkodowanej osoby, ubezpieczyciel przejmuje na siebie koszty naprawy i likwidacji szkody, a także ewentualne opłaty sądowe i wynagrodzenia rzeczoznawców.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Lockdown nie zwalnia właścicieli czasowo zamkniętych firm z obowiązków, które nakłada na nich prawo. Przypomniała o tym tegoroczna zima – nieodśnieżony chodnik czy sople przy dachu zagrażały zdrowiu przechodniów, a firmy narażały na roszczenia od poszkodowanych.